połączenia dwóch słów DEKOracja + RAL (wówczas jedyna na rynku karta kolorów) powstała nazwa dla nowego produktu, która do dnia dzisiejszego
jest najbardziej rozpoznawalną nazwą marki farb w Polsce.
Do roku 1998 nazwa Dekoral funkcjonowała dla preparatu do dekoracji i ochrony drewna. Badania przeprowadzone rok wcześniej wykazały, że na polskim rynku farb i lakierów praktycznie nie ma żadnych rozpoznawalnych marek. Zamiast tego, istniało1 wielu producentów oferujących wiele farb o różnych nazwach, co zmuszało konsumentów do wybierania spośród setek nie znanych im produktów. Z tej przyczyny, w styczniu 1998 roku, powstała koncepcja połączenia kluczowych produktów działających już w ramach jednej Spółki, Polifarbu Cieszyn - Wrocław SA we wspólną markę. Ponowne badania wykazały, że najodpowiedniejszą nazwą dla nowo powstającej marki będzie nazwa DEKORAL.
Prace nad kompletną strategią wprowadzenia marki na rynek, w tym prace nad logiem i grafiką opakowań trwały do kwietnia 1998 roku, przy wsparciu renomowanej firmy konsultingowej: Boston Consulting Group – BCG z Warszawy.
W skład rodziny Dekoral weszły 3 farby emulsyjne: Polinak, Akrylit W i Akrotix, oraz 2 emalie do drewna i metalu: Emakol i Akrylux. Polinak, Akrylit W ora obie emalie, przed fuzją obu Polifarbów 25 września 1997 r., macierzyście pochodziły z Wrocławia, a Akrotix z Cieszyna. Indywidualną wartością dla wszystkich produktów był „System Aktywnej Bieli” (SAB), który pokazywał konsumentom, że farby pierwszej marki Polifarbu Cieszyn-Wrocław SA charakteryzują się długotrwałą bielą i nie żółkną z upływem czasu. Ta jedyna w swoim rodzaju wartość wyróżniała produkty marki Dekoral spośród innych dostępnych na rynku, podkreślając w ten sposób, jakość, wiarygodność i unikatowość marki.
W kwietniu 1998 roku pierwsze opakowania produktów Dekoral znalazły się w hurtowniach w całym kraju.
Jednocześnie ruszyły działania promocyjne, zorganizowane zostały dwie duże konferencje launchingowe. Pierwsza z nich, dla Dziennikarzy miała miejsce w warszawskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej, a druga, dla Dystrybutorów odbyła się w Bełchatowie. W trakcie konferencji przedstawiano koncepcję powstania marki oraz zaprezentowano pierwszy film reklamujący rodzinę Dekoral.
Od maja do września 1998 r. trwała dynamiczna kampania promocyjno-reklamowa, pod hasłem: „Dekoral - Raz na długi czas”. Kampania podkreślała indywidualną wartość produktów Dekoral, jaką jest długotrwała biel – „Rodzina Dekoral to idealna biel ścian na długi czas”.
W efekcie pierwszej w historii marki Dekoral, kampanii promocyjno-reklamowej markę poznało aż 52% Polaków, a spontanicznie wymieniało ją 19% z nich. Łączna wartość sprzedaży produktów Dekoral wzrosła o ponad 1/3.
W 1999 roku pierwsza rodzina Polifarbu Cieszyn-Wrocław SA, doczekała się dwóch nowych członków – farby elewacyjnej Polinit i Emalii Luksusowej do okien i drzwi. W tym samym roku przyszedł czas na drugą kampanię promocyjno-reklamową. Kampania przyniosła marce Dekoral kolejny, znaczny wzrost sprzedaży (o 25%), a rozpoznawalność marki sięgnęła rzędu 82%, przy czym spontanicznie wymieniała ją już niemal połowa Polaków!
W 2000 r. oferta produktów Dekoral poszerzyła się o dwie nowe emalie. Do marki dołączyły: Emalia Antykorozyjna i Emalia akrylowa do kaloryferów. To sprawiło, że pełna rodzina Dekoral liczyła już 9 stałych członków! Także i ten rok przyniósł nową kampanię promocyjno-reklamową, na skutek której, wartość sprzedaży wzrosła o 12%, a markę spontanicznie wymieniało ponad 57% Polaków.
W roku milenijnym po raz pierwszy wprowadzono do marki gotowe kolory dla farby emulsyjnej Akrylit W. To zaowocowało powstaniem pierwszej karty kolorów w historii rodziny Dekoral. W maju tego roku marka Dekoral otrzymała swoje pierwsze w historii prestiżowe wyróżnienie – godło Teraz Polska. Uroczystość wręczenia statuetek odbyła się w Teatrze Narodowym miasta stołecznego. Statuetkę z rąk Hanki Bielickiej odebrał ówczesny Dyrektor Sprzedaży i Marketingu. Od tego czasu, na wszystkich opakowaniach i materiałach reklamowych marki, zagościło biało-czerwone godło.
2001 rok, jak przystało na pierwszy rok nowego tysiąclecia, był nie mniej bogaty w przełomowe wydarzenia i przedsięwzięcia, niż ubiegły. Kluczowe produkty marki Dekoral zostały odpowiednio unowocześnione. Emalii do drewna i metalu Emakol znacznie skrócono czas schnięcia i pozbyto się mocnego zapachu, farba emulsyjna Polinak, dzięki zastosowaniu technologii Slurry, zyskała zupełnie nową jakość oraz zwiększyła wydajność i efekt krycia. Kontynuowano również kampanię promocyjno-reklamową z szeroko zakrojoną kampanią w prasie. Do sklepów wprowadzony został nowy koncept merchandisingowy, powstał również unikatowy komputerowy system doboru kolorów - Dekoral Color System
W 2002 roku miała miejsce czwarta kampania promocyjno-reklamowa, której celem było pokazanie konsumentom, że farby Dekoral nie tylko zachowują biel i kolor, ale także są wyjątkowo odporne na zmywanie, szorowanie, ale również na czynniki atmosferyczne. W tym roku pojawiła się również druga w historii marki karta kolorów. Kampanii promocyjno-reklamowej towarzyszyła zintensyfikowana kampania reklamująca wypuszczenie pierwszego Stretch Packu w historii marki (promocja Polinak + 10% GRATIS). Ponad to, od września do grudnia 2002 r., marka Dekoral pojawiała się, co sobotę, w roli partnera medialnego popularnego programu telewizji TVN, „Kto Was tak urządził?”. W programie, oprócz produktów, w roli doradcy, występowała Specjalista ds. Projektowania, na co dzień pracująca w Studio Aranżacji Koloru (SAK).
Studio Aranżacji Koloru rozpoczęło działalność we Wrocławiu w 2002 roku, w tym samym roku powstało SAK w Sopocie. Misją Studia Aranżacji Koloru było stworzenie centrum mody na kolor, gdzie realizowane są najnowsze trendy w zakresie kolorystyki w dekoracji. W SAK można bowiem zasięgnąć porad z zakresu dekoracji wnętrz i aranżacji kolorystycznych.
Rok 2003 wchodzi z piątą już kampanią promocyjno-reklamową, kontynuującą komunikat z poprzedniego roku. Marka Dekoral rozszerzyła się o submarkę Sekrety Natury, oferującą farby typu premium. Koncepcja stworzenia tej nowej linii oparta była na podziale całej gamy kolorystycznej na odrębne kolekcje kolorystyczne. Był to pierwszy taki pomysł w branży farb i lakierów w Polsce! Wszystkie produkty submarki Sekrety Natury pogrupowano w 5 kolekcji kolorystycznych. Każdej kolekcji dedykowana była inna kolorystyka opakowań i spójne z nią materiały graficzne.
Nowa linia składała się z dwóch produktów: jednowarstwowej emulsji akrylowej i jednowarstwowej emalii akrylowej, dostępnych w wielu różnych kolorach. Rok 2003 to również czas powstania serwisu internetowego www.dekoral.pl na którym obecnie dostępne są wszystkie informacje dotyczące marki. W tym roku skupiono się również na zmianie kształtu opakowań, modyfikacji ich grafiki i kolorystyki kilku kluczowych produktów, takich jak: Polinit, Akrylit W, Emakol, itd.
W 2004 roku do nowości z pewnością należało pojawienie się postaci Dżina, jako twarzy szóstej z kolei kampanii promocyjno-reklamowej. Dżin był bohaterem telewizyjnych filmów reklamowych, które miały na celu zaprezentowanie unowocześnionego i odmłodzonego wizerunku marki. W parze z szóstą kampanią promocyjną szła kompleksowa wymiana wszystkich opakowań i materiałów reklamowych Dekoral. „NOWE OBLICZE” marki to odświeżona postać logotypu Dekoral oraz nowe opakowania dla wszystkich produktów, w tym nowoczesne, transparentne dla Akrylitu W. Pojawiła się w ofercie specjalna farba do kuchni i łazienek – Maleinak Plus.
W 2004 roku pojawił się w ofercie farba do zamalowywania plam. Renostyl Spray, był pierwszym produktem w formie spray’u w ofercie marki Dekoral. W tym właśnie roku powstał pierwszy program lojalnościowy dla sprzedawców „Dekoral rozdaje karty”.
W 2005 roku do głównych osiągnięć Polifarbu Cieszyn-Wrocław SA należało stworzenie submarki dla użytkowników profesjonalnych - Dekoral Professional. Nowa generacja produktów powstała w oparciu o najnowocześniejszą technologię. W lutym 2005 r., w warszawskim klubie „fabryka czciny” odbyła się konferencja launchingowa dla Dziennikarzy, dotycząca nowej marki. W tym samym roku, podążając za najnowszymi trendami w modzie i dekoracji wnętrz, powstała pierwsza w Polsce pachnąca farba dekoracyjna Akrotix, w 20 kolorach. Wówczas miała także miejsce siódma kampania reklamowa.
W 2006 roku ikoną marki Dekoral i równocześnie maskotką ósmej kampanii reklamowej został kameleon – Leon. Tym razem głównym celem marketingowym było kreowanie marki w oparciu o jej kluczowy produkt, kolorową farbę emulsyjną Akrylit W. W tym roku unowocześniono również opakowania produktów Dekoral oraz wprowadzono kilka nowości produktowych, m.in.: Emulsję Super Trwałą, Emalię PCV i EKO Fasadę.
2007 rok zainaugurował start dziewiątej już kampanii reklamowej, która zaprezentowała Dekoral, jako markę modną i innowacyjną. Wyjątkowym projektem było rozpoczęcie współpracy z niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie mody, Ewą Minge. W jej wyniku powstała niezwykła kolekcja kolorów Dekoral Fashion oraz kreacje Evy Minge dedykowane kolekcji. Promocja najmodniejszych kolorów farb, wraz z pokazem mody, miała miejsce 30 listopada w Auli Politechniki Warszawskiej podczas prestiżowej imprezy, Dekoral Fashion Show. Do nowości produktowych w tymże roku należy zaliczyć wypuszczenie na rynek wielozadaniowej emulsji lateksowej Power Paint w wyjątkowo atrakcyjnych kolorach i unikatowym opakowaniu.
Kontynuacją kampanii ubiegłorocznej był rok 2008. Powstała wówczas, w ramach projektu Dekoral Fashion, Diamentowa Kolekcja Dekoral by Ewa Minge. Innowacyjna kolekcja farb wyróżnia się najmodniejszą w 2008 kolorystyką i możliwością tworzenia niezwykłych efektów dekoracyjnych przy pomocy pigmentów brokatowych: srebrny pył, iskrzące złoto, perłowa poświata. Uroczysty pokaz mody, promujący Diamentową Kolekcję odbył się w grudniu w Politechnice Warszawskiej, a uroczystość iskrzyła obecnością gwiazd i mediów.
W Akrylicie W pojawiło się 9 nowych, najmodniejszych w sezonie kolorów. Ich nazwy zgodne są z koncepcją energii kosmicznej z planet układu słonecznego: Wenus, Jowisza i Marsa. Dodatkowo serwis internetowy www.dekoral.pl zyskał nową, inspirują szatę graficzną, wzbogacony został o wyjątkowe projekty: test psychologiczny, Visualizer oraz liczne materiały poradnikowe dotyczące koloru.
W 2008 dla swoich klientów marka Dekoral przygotowała nowoczesną loterię konsumencką, FORTUNA KOŁEM SIĘ TOCZY, w której przewidziano ponad 2000 cennych nagród, w tym nagroda główna – samochód terenowy Toyota Rav 4.